zondag 18 november 2012

Plussen en minnen met 50+

Google+, een reactie op Facebook van Google. Leuk om via een app uit te proberen op mijn IPad. Kan alleen niks met een foto doen, lukte voor geen meter om een foto aan mijn profiel toe te voegen. Eerst ben ik mensen gaan toevoegen en een kring Bibliotheek IJmond Noord gemaakt. Daarna collega's van de VerdiepDingen toegevoegd maar al snel kwam Google+ met mensen die ik misschien ook kende. Daar zaten inderdaad bekenden tussen. En toch vind ik dat hoogst irritant want die voeg ik niet toe en daar vraag ik niet om. Heb in de kring (lijkt wel een spiritistische beweging van 50+ers) een filmpje van You Tube gedeeld maar ik kon het niet meer terug vinden. En nog even over dat liken: vind het echt flauw dat Google+ met een variant van +1 komt. 
De Hangout vind ik wel grappig, kan een groepsvergadering wat extra's geven, maar is niet zo spectaculair. Facebook haters zullen Google+ met plezier gebruiken, maar voor mij hoeft t niet zo.
Google docs gebruikte ik in de tijd wel eens dat ik in de OR zat en daar zag ik het voordeel wel van. Maar of Google+ iets toevoegt aan onze bibliotheekpraktijk?????? 
Dan maar een leuk filmpje dat ik de kring al stuurde.... Moderne mediawijsheid!

zaterdag 3 november 2012

Enen contenten curator

Waarom geen normale Nederlandse benaming voor literatuuronderzoek? Nee, weer een term uit de marketing: Current curation. De bibliothecaris als literatuuronderzoeker die zijn bronnen ontsluit op een toegankelijke manier. Volgens mij kreeg ik daar les in vroeger van Mw.Knip-Kooij, een corpulente dame uit Wassenaar. Current curation voortkomend uit brandmarketing is een nieuwe manier van overzichtelijk ontsluiten op internet. 
THE new superheroes on THE web worden ze ook wel genoemd. Pinterest is daar een voorbeeld van. Lekker plaatjes kijken op onderwerp in een overzichtelijk schema. En waarom bekruipt me dan telkens het gevoel dat we dit vroeger ook al deden in de bieb en nu opnieuw met een nieuw naamkaartje eraan? Kijk maar eens wat deze dame te zeggen heeft.......

Of ze tevreden is met het resultaat? Daar kunnen alleen onze klanten over oordelen......