donderdag 20 december 2012

Mediawijsheid versus educatie

Instant twitteren

Vroeg mijn dochter die veel Instagram foto's gebruikt op haar mobiel wat ze daar nou van vindt. het is gewoon eigenlijk twitteren met foto's. Leuk om BNers te volgen bijvoorbeeld of Ranomi echt met Pietertje gaat en ja hoor, foto's gezien van een gelukkige Ranomi tijdens het Sportgala van afgelopen dinsdag. Zo kunnen we als bibliotheekpersoneel natuurlijk met onze mobiele telefoons snel en eenvoudig  foto's publiceren en ons publiek laten zien wat er allemaal gebeurt in de bieb. de toegevoegde waarde is dat je direct kunt publiceren, niet hoeft te laden via chip of kabel en dat is tijdwinst!


Http://m.youtube.com/?reload=5&rdm=mfani2131#/watch?v=226Ibe1P8nY

woensdag 19 december 2012

Surfing, surfing, Crowdsurfing..................

Crowdsurfing, Crowdfunding en Crowdsourcing....... Eerst surfen in THE Crowd, dan funden en dan sourcen. Of dat laatste omgekeerd? Ik zou best eens - net als die stoere hockeydames- in de Crowd willen surfen. Schijnt goed tegen stress te zijn. Crowdfunding leert dat we gebruik moeten maken van ons publiek in en om de bibliotheek. Prima ideeën testen via digitale nieuwsbrieven, evaluatieformulieren meegeven of toezenden via mail, panels maar dat doen we al. Zoek mensen uit je eigen netwerk en probeer daar mee te funden of te sourcen. We beschikken over zoveel netwerken en publiek dat dat niet moeilijk hoeft te zijn. Maar er moet een centraal persoon zijn, een zogenaamde kartrekker die de grote lijnen in de gaten houdt. Leuk dat filmpje van de bieb uit Arhus, Denemarken maar wat doen ze met die memo briefjes? Echt praktische voorbeelden ben ik niet tegengekomen, maar het is de moeite om het uit te proberen.


http://www.youtube.com/watch?v=cYCQ147k51U&sns=em