woensdag 19 december 2012

Surfing, surfing, Crowdsurfing..................

Crowdsurfing, Crowdfunding en Crowdsourcing....... Eerst surfen in THE Crowd, dan funden en dan sourcen. Of dat laatste omgekeerd? Ik zou best eens - net als die stoere hockeydames- in de Crowd willen surfen. Schijnt goed tegen stress te zijn. Crowdfunding leert dat we gebruik moeten maken van ons publiek in en om de bibliotheek. Prima ideeën testen via digitale nieuwsbrieven, evaluatieformulieren meegeven of toezenden via mail, panels maar dat doen we al. Zoek mensen uit je eigen netwerk en probeer daar mee te funden of te sourcen. We beschikken over zoveel netwerken en publiek dat dat niet moeilijk hoeft te zijn. Maar er moet een centraal persoon zijn, een zogenaamde kartrekker die de grote lijnen in de gaten houdt. Leuk dat filmpje van de bieb uit Arhus, Denemarken maar wat doen ze met die memo briefjes? Echt praktische voorbeelden ben ik niet tegengekomen, maar het is de moeite om het uit te proberen.


http://www.youtube.com/watch?v=cYCQ147k51U&sns=em 

4 opmerkingen:

  1. Wat zou jouw crowdfund project voor de bieb dan zijn, als je er een mocht verzinnen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een project voor bibliotheken in arme landen kan iets zijn: zo kweek je goodwill bij je publiek en rond deze tijd is men altijd bereid om iets te geven. Zie Glazen Huis bijvoorbeeld.

      Verwijderen
    2. Ik denk dat de sleutel ligt bij een "betekenisvol" project. Een project waar mensen een gevoel bij hebben, waar een zekere urgentie aan kleeft, dat mensen motiveert. Waar mensen iets voor terugkrijgen qua emotie. Een bibliotheekvoorziening in een arm land zou dat wellicht kunnen zijn en kan je natuurlijk veel breder oppakken.

      Verwijderen
  2. ... dan gooien we al onze ideeën later in dat panel om te kijken wat ze het liefst zouden willen "funden".

    BeantwoordenVerwijderen